Balandžio 9-16 dienomis vyksiančio 4-ojo šiuolaikinės operos festivalio „Naujosios operos akcija“ (NOA) programoje nuskambės penkių naujų lietuviškų operų premjeros, kuriomis jaunieji kūrėjai mėgina atsiliepti į šių dienų socialines problemas. Virtualus bendravimas, nuolatinio vartojimo neišvengiamybė, narkomanija ir kitos šiuolaikiniam žmogui aktualios temos, kol kas dar labai neįprastos mūsų šalies operiniame gyvenime, tapo atspirties tašku alternatyviosios operos kūrėjams.

Tęsdamos ankstesniuose NOA festivaliuose pasirinktą kryptį, beveik visos spektaklių kūrėjų komandos šiemet taip pat atsisakė operoms įprasto siužeto ir tradicinio veiksmo — konkrečioms socialinėms temoms atskleisti pasirinkdamos abstraktinę scenos kalbą.

Balandžio 9 dieną, Vilniaus mažajame teatre įvyks festivalio atidarymui skirta kompozitoriaus Jono Sakalausko haiku operos „Sniegas“ premjera, kurioje vaidmenį kuria šio monospektaklio iniciatorė — mecosopranas Agnė Sabulytė. Haiku operos idėja dainininkei kilo nuo netikėtu sintaksiniu skambesiu sužavėjusios verstinės japonų haiku poezijos bei lede užšalusios lyno akrobatės įvaizdžio iš prancūzų rašytojo Maxence Fermine romano „Sniegas“.

„Meilė yra sunkiausias menas. O rašyti, šokti, kurti muziką, tapyti yra tas pats, kas ir mylėti — tai vaikščiojimas lynu. Sunkiausia eiti į priekį ir nenukristi“, - cituodama M.Fermine romaną, operos idėją-kvietimą klausytojus sustoti, užsimerkti ir pajusti trapų balansavimą ant savo gyvenimo lyno apibūdino monospektaklio atlikėja A.Sabulytė.

Kitais vakarais festivalio programa tradiciškai persikels į Menų spaustuvės sales, kur per tris vakarus bus parodytos operos: ID, „Nr.Liepa“ ir „Galinė linija“. Praėjusiais metais 3-ajame NOA festivalyje rodytos animacinės operos „Kliudžiau“ (pagal to paties pavadinimo Jono Biliūno apsakymą) kūrėjų komanda naujausioje operoje ID toliau kelia neapčiuopiamos ribos tarp fantazijos ir realybės problemą. Šįkart operos herojus — lietuvaitę Irką ir britą George‘ą — į fantazijų pasaulį ir apgaulingas virtualios meilės aistras įsuka atsitiktinė pažintis per kompiuterinę programą „Skype“.

Įdomu tai, kad tarptautinė operos ID kūrėjų komanda ir repeticijoms, ir kūrybiniam procesui taip pat pasitelkė šią kompiuterinę komunikacijos programą. „Opera ID — tai kolektyvinės kūrybos pavyzdys.  Visi kartu realybėje repetavome tik tris savaites ir repeticijas pradėjome neturėdami nei iš anksto paruošto teksto, nei muzikos. Muzika, libretas ir režisūra buvo kuriama tuo pačiu metu. Likusios idėjos gimė vėliau, operos dalyviams bendraujant virtualiai“, - pasakojo operos ID režisierė Yanna Ross.

Ribos tarp tikrovės ir fikcijos paieškas tęsia ir operos „Nr.Liepa“ kūrėjai. Šios operos pagrindinė idėja — tai komplikuotas ryšys tarp knygos autoriaus ir jo sukurto personažo, vardu Liepa — ar personažas gali egzistuoti savarankiškai ir nepriklausomai nuo rašytojo, ar vis dėlto tai yra neatsiejamas autoriaus alter ego? Nuo pat pirmojo NOA festivalio kasmet po naują operą pristatanti kompozitorė Rita Mačiliūnaitė, režisuoti „Nr.Liepą“ pakvietė jaunuosius režisierius iš Maskvos, studijavusius garsiajame GITIS‘e (Rusijos teatro akademijoje) — Kseniją Orlovą ir Sabą Lagadzę.

Itališkojo bel canto ir elektroninės muzikos sintezė skambės kompozitorius Mykolo Natalevičiaus operoje „Galinė linija“. Operos pavadinimas simboliškai ir dviprasmiškai atskleidžia pagrindinio operos herojaus — perspektyvaus krepšininko, įklimpusio į narkomaniją — situaciją. Tai kartu ir trečioji riba su kuria susiduria 4-ojo NOA festivalio herojai — riba, kurią peržengus galbūt jau nebėra kelio atgal.

Priešingai negu kitos šio festivalio socialinės tematikos operos, Šiuolaikinio meno centre įvyksiančios operos „Geros dienos!“ premjera bus vienintelė, kurioje atsisakyta abstraktaus siužeto. Anot „Geros dienos!â€? režisierės Rugilės Barzdžiukaitės, opera apie prekybos centruose dirbančias kasininkes sukurta labai natūralistiškai: „Libreto autorė Vaiva Grainytė tekstą parašė taip, tarsi būtų įsiskverbusi į parduotuvėse dirbančių kasininkių mintis. Operos pagrindinė idėja — tai uždaras „pirkti-parduoti“ ratas, į kurį ne tik kaip pardavėjos, bet ir kaip pirkėjos yra įsuktos ir pačios kasininkės. Opera bus tarsi septynių personažų galerija, kur išgirsime kiekvienos kasininkės individualią istoriją, išskiriančią ją iš darbo prekybos centre kasdienybės“.

Lietuviškų operų programą papildys iš Austrijos atvežta šiuolaikinė vaizdo opera „I Hate Mozart“ (liet. — „Nekenčiu Mozarto“), kurią balandžio 15 dieną bus galima nemokamai pamatyti kino teatre „Pasaka“. Festivalio premjeras taip pat lydės ir specialūs renginiai šiuolaikinio muzikinio teatro atlikėjams ir šiuolaikinės operos kritikams. Pirmiesiems Menų spaustuvės Kišeninėje salėje rengiamos kūrybinės dirbtuvės „Kolaboracinis muzikos teatras“, kuriose vokalo ir judesio improvizacijų mokys festivalio partneriai iš Didžiosios Britanijos — kompanija „Vocal Motions Elastic Theatre“. Besidomintys operos kritika bus laukiami Menų spaustuvės Infotekoje vyksiančioje šiuolaikinės operos kritikų diskusijoje bei kviečiami dalyvauti festivalio organizatorių inicijuotame konkurse „Kokybiškos recenzijos versijos“.

 ***

Artėjant šiuolaikinės operos kritikų diskusijai, 4-ojo NOA festivalio kūrėjai patys iškėlė klausimą, kas vis dėlto svarbiausia šiuolaikinėje operoje: muzika, libretas, režisūra ar atlikimas? Vienas iš festivalio sumanytojų — kompozitorius ir dainininkas J.Sakalauskas įsitikinęs, kad tie laikai, kuomet kompozitorius buvo vadinamas pagrindiniu arba vieninteliu operos kūrėju, jau seniai praėjo. „Opera — tai sintetinis žanras, jungiantis skirtingų sričių menininkus, todėl šiame festivalyje siekiame parodyti, jog šiame žanre vienodai svarbi kiekvieno joje dalyvaujančio kūrėjo iniciatyva“, - teigia J.Sakalauskas.

 RIMA JŪRAITĖ

© VŠĮ MEDIA FORUMAS
2007-2016

Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlų. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį.