Lietuvoje dar labai menkai pažįstamas ir retai regimas, taigi, mums visai neįprastas ir dažnai sunkiai suprantamas Rytų teatras, nes tik retomis progomis — festivaliniuose spektakliuose — mėginta prisiliesti prie No ar Kabuki teatro estetikos. Tad galbūt todėl mums artimesnio ir aiškesnio santykio su Tolimųjų Rytų tematika buvo galima tikėtis kauniečio aktoriaus Kęstučio Marčiulyno (dabar — budistų vienuolio Bo Haengo) monospektaklyje „Auksinė šventykla“. Čia jis ne tik vaidina, bet ir pats save režisuoja, pasitelkęs aktorės Eglės Mikulionytės (kurią „rytietiškame“ mūsų teatro kontekste pažįstame kaip 1996 metais K.Marčiulyno režisuoto monospektaklio apie budistų vienuolio ir japonės meilės istoriją „Jaja“ aktorę ) režisūrines konsultacijas — žvilgsnį iš šalies.
Lietuvos nacionalinis dramos teatras šį naujojo poveikio sezoną, didžiojoje scenoje aštriai teigęs nūdienos aktualijas ir problemas, nestokojęs socialinės kritikos bei polemikos (Jono Vaitkaus „Visuomenės priešas“ ir Oskaro Koršunovo „Išvarymas“), naujausia režisieriaus Cezario Graužinio
premjera „Ir vėl viskas bus gerai“ kiek netikėtai pakvietė į visai kitokią — spalvingą gėrio ir pasakiškų stebuklų šalį. Ir jeigu J.Vaitkus ir O.Koršunovas savo spektakliais provokavo diskusijai, tai C.Graužinio pastatymas leidžia bent vieną vakarą atitrūkti nuo aršių konfrontacijų ir tiesiog patikėti grožio bei šviesaus gyvenimo galimybe.
Neseniai įvykęs 7-asis nacionalinės dramaturgijos festivalis „Versmė“, šiemet inicijavęs dramaturgo ir režisieriaus partnerystę visame pjesės kūrimo procese, taip pat paskatino ir diskusijas viešojoje erdvėje. Ne tik apie naujausią nacionalinę dramaturgiją, bet ir apie ypatingą dramaturgo — literato ir teatralo — statusą. Tad kalbiname „Versmės“ festivalio komisijos narę — dramaturgijos tyrinėtoją Aušrą Martišiūtę bei šio festivalio nugalėtojas, dramaturges Gabrielę Labanauskaitę (pjesė „Raudoni batraiščiai“, režisavo — Yana Ross) ir Teklę Kavtaradzę (pjesė „Namisėda“, režisavo — Gabrielė Tuminaitė). Šį sezoną Lietuvos nacionaliniame dramos teatre pamatysime ir pagal jų pjeses statomų spektaklių premjeras. Žurnalistės-teatrologės Rimos Jūraitės pokalbis su „Versmės“ festivalio komisijos nare, dramaturgijos tyrinėtoja, humanitarinių mokslų daktare, docente Aušra Martišiūte.
Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Teatrologijos specialybės studentės Rimos Jūraitės pranešimas, spalio 1d. skaitytas Vilniuje surengtoje Tarptautinėje studentų teatrologų konferencijoje „Kai teatras kalba apie teatrą“.