Vasario 21 d. Nacionalinėje filharmonijoje, simfoninės muzikos koncerte „Iš orkestro lobyno“ maestro Juozo Domarko diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras prisimins Paul’į Dukas ir Aleksandrą Skriabiną, o su fortepijonų duetų – Rūta Riktere ir Zbignevu Ibelhauptu nustebins premjera Lietuvoje. Skambės monumentalus XX a. minimalistinės muzikos opusas – amerikiečių minimalizmo korifėjaus Johno Adamso koncertas „Grand Pianola Music“. 

Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro (LNSO) pažintis su amerikiečių minimalisto, Harvardo universitete kompozicijos studijas baigusio Johno Adamso kūryba visų pirma siejama su šio kompozitoriaus monumentalios simfoninės partitūros „Harmonielehre“ („Harmonijos mokymas“, 1985) atlikimu dar 1988 metais. Šiame kūrinyje originaliai sujungiamos Schönbergo idėjos, veržlaus ir ekspresyvaus romantinio stiliaus bruožai ir minimalistinės technikos principai. Diriguojant maestro Domarkui, LNSO jį pagriežė gastrolėse tuometiniame Leningrade, šiuolaikinės muzikos festivalyje. Tai buvo europinė ir sovietinė „Harmonielehre“ premjera, be to, festivalyje Lietuvos muzikantai susitiko ir bendravo su pačiu Adamsu. Nuo tada orkestras nuolatos grįžta prie šios kompozicijos, ji įrašyta jubiliejinėje LNSO kompaktinėje plokštelėje.

Dviejų dalių koncertą „Grand Pianola Music“ (pavadinimą galima versti kaip „Muzika didžiajai pianolai“) Adamsas baigė kurti 1982 m. pradžioje bei neužilgo, tų pačių metų vasario 26 d., įvyko pasaulinė kūrinio premjera. Anot kompozitoriaus, šis opusas iš jo pareikalavo daug kūrybinių pastangų, net ir praėjus dešimtmečiui, dar buvo redaguojamas. Kūrinio idėja Adamsui kilo bevažiuojant Amerikos greitkeliu – pro šalį skriejantys du juodi limuzinai jo vaizduotėje netikėtai transformavosi į milžiniškus „Steinway“ fortepijonus, oras netikėtai prisipildė automobilių variklių skleidžiamomis B-dur ir Es-dur trigarsių harmonijomis. Tai Adamsui priminė studijų San Franciske laikus, kai artėjant link konservatorijos, jis gėrėdavosi tobulu muzikos chaosu, sklindančiu pro atvirus langus, – vienu metu dvidešimties ar daugiau fortepijonų atliekamomis Chopino, Beethoveno, Rachmaninovo kompozicijomis, regtaimo, džiazo melodijomis. Kūrinį sudaro dvi dalys Part I ir Part II: On the Dominant Divide. Pirmoje dalyje, kompozitoriaus teigimu, iš tiesų skamba du skirtingi epizodai, atliekami be pertraukos. Orkestro sudėtyje nėra styginių, bet gausu mušamųjų instrumentų, tarsi „sirenos“ (Adamso apibūdinimas) partitūrą paįvairina trys moteriški balsai. Koncerte Vilniuje dainuos vokalistės: Brigita Stanislauskaitė, Lina Valionienė ir Milda Zapolskaitė.

Lietuvoje Adamso koncertas „Grand Pianola Music“ skamba pirmą kartą. Beje, 2008 m. Filharmonijos salėje Rūta Rikterė ir Zbignevas Ibelhauptas atliko Adamso kito fortepijoninio dueto lietuvišką premjerą – 1996 m. sukurtą „Hallelujah Junction“ dviem pianistams, dedikuotą vienam sėkmingiausiai dirbančių pasaulio impresarijų Ernestui Fleischmannui.

LNSO vakaro programoje „Iš orkestro lobyno“ įprasminamos ir dviejų kompozitorių sukaktys. Minint prancūzų kompozitoriaus Paul’io Dukas gimimo 150-ąsias metines, atliekamas nuotaikingas simfoninis skerco „Burtininko mokinys“, o rusų kompozitoriaus Aleksandro Skriabino mirties 100-mečiui skiriama jo rafinuotos instrumentuotės, itin sudėtinga XX a. pradžios simfoninės muzikos partitūra – „Ekstazės poema“.

Nuotraukoje: Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras diriguojamas Juozas Domarkas (E. Levin nuotr.)

LNF inf.

© VŠĮ MEDIA FORUMAS
2007-2016

Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlų. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį.